Middelen en verantwoording

MIDDELEN EN VERANTWOORDING

The Meeting Place heeft diverse sponsoren. Sommigen geven een regelmatige, maandelijkse bijdrage, anderen een wat grotere, eenmalige gift. Alle bijdragen zijn welkom. The Meeting Place is een algemeen nut beogende instelling (ANBI: RSIN 820532976), waardoor giften fiscaal aftrekbaar zijn van uw inkomen.

Triodosbank: NL 74 TRIO 0390 1823 70

Financieel overzicht 2021

BEGINSALDO 2021 (1 januari)

INKOMSTEN UIT GIFTEN 2021

€ 3.774,65 +

GIFTEN NAAR FILIPIJNEN 2021

€ 3.375,00

BANKKOSTEN 2021

TOTAAL UITGAVEN 2021

€ 3.104,70 –

EINDSALDO 2021 (31 december)

Besteding van de middelen

De stichting geeft op geen enkele wijze vergoeding aan de bestuursleden, of anderen die op enige wijze meewerken aan het bereiken van de doelstellingen. De stichting besteedt geen geld aan fondsenwerving. Door mond-tot-mond-reclame en uitdelen van visitekaartjes (gedrukt op kosten van een bestuurslid) worden mensen op de hoogte gebracht van het bestaan en de doelen van de stichting. Wanneer zich noodsituaties voordoen, worden mensen in de bekendenkring van het bestuur en bekende geïnteresseerden, benaderd via WhattsApp, Facebookl, e-mail, of andere media.

Na de ramp in het najaar van 2013 (orkaan Haiyan/Jolanda) is onder andere op de Scholengemeenschap Waerdenborch, te Holten, geld ingezameld. Een groot deel van dat geld is aan de stichting overgemaakt in mei 2014. De gelden zijn in delen in het voorjaar van 2014 overgemaakt naar diverse ontvangers op de Filipijnen.

De giften in 2015 gingen voor het grootste deel voor de Filipijnen, voor een klein deel naar Kenya, om een gezin in armoede te ondersteunen met schoolgeld voor de kinderen.

In 2016 en 2017 waren geen bijzondere doelen waar giften naartoe gingen, zodat het jaar te vergelijken is met 2015, met uitzondering van de donatie aan het gezin in Kenya.

In de jaren 2018 tot en met 2021 hebben we geld overgemaakt naar het hoofddoel van de stichting, Boquig, Bantay, Ilocos Sur. Daarnaast zijn de activiteiten met ingang van 2020 uitgebreid.

Uitbreiding activiteiten in 2020 en 2021

Vanwege de covid pandemie zijn in 2020 en 2021 ook mensen op de Filippijnen zwaar getroffen. Behalve de vele doden die waren te betreuren, zijn ook veel mensen zonder inkomen komen te zitten. Om enkelen te helpen hebben we in het dorp Macarang (deel van de gemeente Mangatarem in de provincie Pangasinan) via de plaatselijke kerk, UCCP, voedselpakketten uitgedeeld. Bovendien hebben we voor ca. 20 gezinnen hun eigen voedselproductie (mini-moestuin) mogelijk gemaakt en hebben we een enkeling geholpen bij het openen van een sari sari store (klein lokaal winkeltje) om zelfvoorzienend te worden.

Fondsenwerving

De stichting besteedt geen geld aan fondsenwerving. Door mond-tot-mondreclame en uitdelen van visitekaartjes worden mensen op de hoogte gebracht van het bestaan en de doelen van de stichting. Wanneer zich noodsituaties voordoen, worden mensen in de bekendenkring van het bestuur en bekende geïnteresseerden, benaderd via WhatsApp, Facebook, e-mail, of andere media.

Bezittingen en vermogen

De stichting heeft geen ander bezit dat het banksaldo op de Triodosbank. De balans bevat steeds twee posten, zijnde het banksaldo en als tegenpost het eigen vermogen. Er zijn dus geen schulden en de stichting mag die volgens de statuten ook niet aangaan. Roodstaan op de bankrekening is niet toegestaan.

Kosten

Jaarlijks wordt een aantal dozen met hulpgoederen (in hoofdzaak kleding) naar onze goede doelen op de Filippijnen gestuurd. Deze zogenaamde balikbayan boxes worden gestuurd namens de stichting, maar de kosten worden door een bestuurslid gedragen, behalve eenmalig in 2022. Ook de andere kosten, als die voor de website en de visitekaartjes, worden door het bestuur gedragen en worden niet vergoed door de stichting. Al het geld dat de stichting uit haar enige inkomstenbron, de donaties, ontvangt, wordt uitsluitend (met 1 uitzondering in 2022) besteed aan goede doelen en bankkosten.